Belacan & Paku! Saya suka kamu!!!


Some of you may have already know Belacan & Paku, I just know them last week since one of my good friend, Erma introduced these amazing guys to me by sharing a link of their video in my facebook page. At first, I thought "Belacan & Paku" was just another funny dubbed video clip made out popular movies, like the Sabahan 300 thing. When I watched the video, I fell in love immediately with these guys before their first video I watched even finish loading.

Belacan & Paku are 2 American guy, or as the local Malaysian calls these white guys "mat salleh" or "orang putih", and they make Malaysian/Borneo cultural videos, and speak in fluent malay language. Well, not cultural videos like the ones in the discovery/documentary channels. Just simple videos on general things but using Sarawak culture as their background and style.

Okay, I feel a bit awkward telling you about mat salleh cakap melayu using English language. Let me type things about them in my own language and style.

Since saya pun baru kenal Belacan & Paku dpd vc² dorang di u-tube, saya pun ndatau lagi personal background dorg ni. Apa yg saya tau pasal dorg ialah; dorg ni orang USA dan berkemungkinan pernah tinggal/study di Malaysia, tapi nda pasti lah samada di Sarawak atau Sabah. Perkara yang menakjubkan pasal dorg ialah cara dorg menyampaikan minat dorg terhadap culture dari Malaysia tru video2 dorg. Dorg siap cakap melayu slang Sabah & Sarawak lagi oo!! Nah!! Nda kau tuu??

Kalau kamu tengok vc dorg, dari awal sampai habis memang cakap melayu ja nih! Hebatlah! Bukan senang mau jumpa orang putih yang fasih berbahasa malaysia ni. Biasanya golongan mat salleh yang pandai cakap melayu kita selalu jumpa ialah daripada kalangan travelers, paderi, imam, pendakwah, pendidik dan juga beberapa golongan sosial yang lain. Tapi tiada pula golongan² ni buat video dan upload di u-tube kan?

Bila saya tengok video dorang ni, timbul pula rasa patriotik dalam diri. Bukan apalaa... sekarang ni ramai di kalangan orang kita mau jadi mat salleh celup kan? Cara berpakaian emo gila mengalahkan penyanyi² Green-Day & Tokio Hotel *saya tidak expect la org kita berpakaian baju melayu, cheongsam, atau baju kebudayaan jalan2 di Jusco. Casual wear cukuplah kan?*. Ada lagi yang mau berabis berspeaking-speaking English kunun, and buat statement bahawasanya 'mereka' ini rasa bodoh bila berbahasa Melayu. POYOLAH KAMU!!!!

Saya tidak nafikan yang english ni penting untuk komunikasi antarabangsa dan juga educational purpose, tapi kalau sampai di tahap sampai kamu malu bertutur dalam bahasa sendiri tu, sesuai sangatlah istilah "lupa daratan" sama kamu. Tapi apa boleh buatlah kan? Itulah salah satu cons of modernization yang terpaksa kita hadapi, di mana lama kelamaan language dan cultural barrier tu akan menjadi semakin nipis dan berkemungkinan terus hilang ikut arus permodenan. Cheewah!! Berbahas pula! *malu-malu kambeng ni terus....*

Bila nampak Belacan & Paku ni, saya rasa gembira sebab dorang memberi harapan dan gambaran seolah² budaya dan bahasa malaysia ni ada harapan untuk terus wujud dan dihargai. Hopefully lah! Kamu pun patut ada rasa menghargai dan bangga dengan bahasa dan bangsa sendiri. Buat apa kamu angkat² bangsa lain, sedangkan bangsa kamu sendiri mau dikasi lupa dan tinggal kan? Tu namanya BODOH SOMBONG. Kita sepatutnya hormat bangsa dan budaya lain, tapi dalam masa yang sama kita preservelah bangsa dan budaya kita sendiri.

Kalau orang putih boleh hargai bahasa, budaya dan bangsa kita, kenapa kita tidak boleh buat perkara yang sama kan? Ini nda, terhegeh-hegeh mau mengikut style orang, tapi bila ditanya pasal bangsa sendiri, limited pula pengetahuan. Kesian org mcm tu...

Anyway, saya harap kamu enjoy "Belacan & Paku" just like I enjoyed watching them. Di sini saya share beberapa clip dorang yang saya suka lah. Kalu kamu mau cari di youtube, just type 'Belacan & Paku' and search. Baaaanyak clip dorang tu! Oh ya, dorang pun ada facebook fanpage. Join and like lah kalau kamu suka!





Comments

Zezebel said…
Baru pertama kali sya dengar ni nama dorang. tapi tingu macam dorang cakap slang sarawak sikit.
ONN said…
Aiyee!! X prasan ada comment! Minta mahap!! Ya, mostly the way dorg cakap slang S'wak. Tp itupun sudah cukup buat sy bangga and sayang bahasa sendiri. :)