Kisah si Ganya dan Guping.

Sebenarnya sudah lama saya dengar nama-nama ni disebut, tapi baru-baru juga sy tau kisah di sebalik nama-nama ni. Mula-mula saya dengar daripada mendiang datuk & nenek *dalam gambar* saya. Kalau selalu kita dengar panggilan sayang laki-bini, "hun", "yang", "ling" & etc, panggilan manja datuk & nenek saya ialah "Nya" dan "Ping".

Dari mula saya dengar ni panggilan "Nya" & "Ping", sy ingat panggilan ni just a mispronunciation utk panggilan "yang" & "ling". Kita pun faham juga kadang sebutan beliau ni lain daripada orang muda. Datuk sy panggil nenek sy "Ping", & nenek saya panggil datuk sy "Nya". Tapi sejak kematian datuk & nenek saya, tidak pernah suda sy dengar panggilan tu sehinggalah baru-baru ni. Masa tu sy balik ke kampung mum saya di Papar, cos 'nenek' saya, which was isteri kepada abang mendiang datuk sy meninggal. So, kami pun balik ke Kampung Tomui Papar.

Time kami di cemetery ground, mum sy mention pasal crita satu kapel yang paling romantik di Kg Tomui Papar suatu ketika dahulu. Nama kapel tu ialah Ganya dan Guping. Kiranya masa tu doranglah Romeo & Juliet di sana. Menurut mum sy, dari muda kapel ni bersama, dorang sentiasa dalam keadaan romantik walau di mana dorang pergi sampailah umur dorang lanjut. Kapel ni memang wujud dan sudah lama meninggal. Tapi disebabkan cerita romantik dorang yang tersebar luas di serata kampung, datuk dan nenek saya *dan mungkin ramai lagi pasangan2 dari Kg Tomui Papar* telah menggunakan nama Ganya dan Guping sebagai panggilan sayang antara pasangan.

Sayangnya mum saya pun tidak tahu crita keseluruhan tentang pasangan Ganya & Guping ni. Kalau tidak, boleh juga saya elaborate panjang2 sini. Anyway, tujuan sy taip ni hanya sekadar untuk berkongsi cerita. Kalau ada waris si Ganya dan Guping yang terbaca post saya ni dan rasa tersinggung, please inform saya dan saya akan delete post ni serta merta.

Comments

Sheena said…
Oon, gambar siapa tu?so 50's...hehehe..I like.
ONN said…
Hahaha! Tu gamba mendiang granny ngan granpa sy ba tu. time muda2 kunun... huhu