Gaduh pasal ngumpat....

Hmm... so far, selama 23 tahun saya hidup, hanya 2 kali saya terlibat dalam konflik pasal mengumpat ni. 1 secara salah faham dan 1 lagi secara kebetulan. Dua-dua konflik ni memberi kesan yang dalam bagi saya dan 1 dendam kesumat. Tiada cerita yang saya mau share untuk post ni tapi sedikit pendapat based on pengalaman amatur saya dalam penglibatan saya di dalam konflik remeh-temeh.

Bila saya terlibat dalam konflik sebegini, biasanya orang pertama yang saya salahkan ialah diri saya sendiri. Saya rasa, memang menjadi satu kebiasaan *especially di kalangan perempuan* untuk lebih cenderung berbual pasal orang lain dan selalunya perkara mengenai orang lain yang dibualkan tu sudah semestinya bukan something yang positif untuk dibualkan. Saya pun begitu juga. Walaupun saya ada masalah untuk menerima perbuatan ni sebagai istilah "mengumpat", saya masih sedar yang perbuatan ni sememangnya sesuai dengan istilah tersebut. Saya lebih selesa menerima perbuatan ni sebagai pertukaran pendapat mengenai perspektif masing-masing terhadap member kita yang lain. Saya tidak pernah lagi bertujuan untuk "mengumpat" sebenar-benarnya, apa lagi mengumpat yang bertujuan untuk memecah belahkan hubungan orang lain. Memang TIDAK PERNAH langsung saya buat!

Saya cuma kesal kalau saya tersilap pilih kawan untuk berbual, lagi-lagilah orang yang memang bergiat aktif sebagai posmen/penyampai tidak bertauliah. Orang-orang beginilah yang saya listkan sebagai orang ke-2 yang bersalah dalam konflik saya terdahulu, dan lagi menyedihkan orang ke-2 yang bersalah ni membalikkan kesalahan kepada saya yang sememangnya silap memilih "kawan" untuk berbual. Bukan senang untuk saya simply meluahkan pendapat on mana-mana kawan yang saya ada dan sekiranya kamu rasa saya pernah story pasal pendapat personal saya yang melampau, saya share sebab saya trust kamu sebagai kawan baik. Kawan baik yang boleh saya bergantung harapan untuk sharing cerita bagi menstabilkan pendapat atau emosi saya terhadap orang lain. Normally kalau saya sudah story suatu hal, it is unlikely untuk saya terus berfikir panjang mengenai hal tu dan most of the time, semua prasangka buruk yang saya ada pasal orang yang saya story tu hilang serta-merta selepas saya share dengan kawan baik.

Sebagaimana luahan kamu mati sama saya, saya pun fikir story saya tu mati di tempat kamu pada masa itu juga. Tidak pula saya terfikir yang kawan baik ni pergi menyampaikan story saya dengan orang lain. Bukan sebab saya tidak berfiikiran panjang, tapi macam yang sudah saya cakap tadi saya trust kawan baik saya tu. Kadang saya sampaikan juga apa yang orang lain cakap pasal kawan saya KALAU saya rasa perkara yang saya sampaikan tu bakal tidak menyakiti hati kawan saya dan dia patut tahu apa sebenarnya yang bberlaku *story 93% bertapis!*. Yang ironinya, watak utama dalam story saya tu @ orang yang sugat saya balik tidak pernah pula saya salahkan... memang dorang tidak bersalah pun sebenarnya.

Kalau kamu sedar saya tiba-tiba tidak sudi untuk sharing story pasal persepsi saya terhadap orang lain macam dulu, fahamilah bahawa saya sudah terhidu yang kamu telah menyampaikan story saya kepada si watak utama dalam story saya *walaupun kamu tidak ada hak milik rasmi ke atas story saya tu* dan saya TIDAK AKAN share sebarang story pun lagi dengan kamu walau macam mana struggle pun kamu cuba korek. Kalau sebelum ni kamu fikir kamu berjaya korek story daripada saya, itu just sebab saya pernah anggap kamu sebagai kawan baik saya dan saya memang sudi/mahu share story dengan kamu dan bukan sebab saya lemah dikorek. Jangan terlalu banyak fikirlah semata-mata saya tidak story dengan kamu, kamu masih kawan saya. Kamu just bukan tempat @ orang yang sesuai untuk saya story. That's all! :)

So~ kawan2 kita aa... hehe...

Comments

ilhami said…
onn,sekiranya ade yg b'cerita psl sy sama kamu,sy ingin mngetahui citenye.. sbb sy xtau ape kslahan sy selagi org itu tdk menjelaskan kpd sy..knpa org itu takut pd sy sedangkan sy langsung xtakut pd dia.(sy rs kamu fhm cite ini..)=)
ONN said…
Lani, sy x pasti apa yg kamu cakap eventho sy boleh agak apa story d sebaliknya. Isu d kalangan member2 kita, sy js tau rumour saja n x pnh amik tau scr mendalam cos takut terjadi persepsi bias kelak... anyways apa yg sy sudah dengar x pnh jejas persepsi sy on mana2 member kita ataupn lani sdr so thats y sy js ignore. Tp kalau smpai jejas persepsi sy tu sy confront sndri utk minta kepastian bt ofkos nama penyampai dirahsiakan... hehe.. bt u OK la lani. not to worry, xda benda yg buruk lg sy dengar pasal ko, apa lg perkara yg menakutkan!!! hehe... :)