Lgu Dusun... mengecewakan.. T_T

Bukan semua la. Ada yang best juga macam lagu-lagu Fhilix Don, Clarice tu suma, tapi rata-rata memang mengecewakan pun. Kenapa? Sebab kebanyakan lagu-lagu dusun sekarang crita pasal moginum, perempuan lepas tu lagu sedih mendayu-dayu... malaslah mo dengar.



Pasal lagu moginum tu. Lagu-lagu macam ni menggambarkan seolah-olah masyarakat KDM ni memang bangsa kuat minum. Walau pun secara nyatanya betul, tapi ini bukanlah satu perkara yang harus dibangga-banggakan sampai boleh dibuat lagu. Jangan salah faham pendapat saya di sini. Lagu yang disampaikan ketika moginum lain daripada lagu yang bercerita pasal moginum. Contoh lagu moginum yang antaranya paling awal dipopularkan ialah karya John Gaisah, Spy. Kamu taukan lagu tu? Kalau kamu nda tau yang itu, amik lagu lain, Nah Tusin. Lagu-lagu macam ni yang saya maksudkan lagu moginum. Mungkin lagu-lagu macam ni diminati tongokusai yang loginum tapi untuk saya, saya kurang meminati lagu macam ni. Sebab saya malu bangsa sendiri bangga diri kuat minum padahal tabiat tu sama sekali tidak baik.

Satu lagi lagu yang mengganggu fikiran saya sampai sekarang, lagu berunsur keseksian wanita. Saya tidak tau tajuk lagu tu tapi phrase yang orang KDM selalu ambil dari lagu ni, "Yang penting pandai goyang-goyang.' Saya betul-betul ada masalah dengan lagu ni. Even bapak saya pun nda suka lagu ni. Satu lagi lagu yang agak kacau fikiran saya yang saya nda tau tajuknya, ini phrase dia, "Roitan perigi mencari timba.." Lagu-lagu ni menggambarkan seolah-olah sumandak KDM ni murah semua dan gete'. Mentaliti singkat sama macam mentaliti org putih yang hanya mau spend one night stand sama perempuan gete'. Untuk apa buat lagu macam tu? Kalau ya mau enjoy, ko tidak rasa ko sedang mengaibkan bangsa sumandak KDM ka? Padahal itu juga yang ko kawen nnt.

Satu lagi kalau kamu selalu dengan Sabah.vfm kadazan pagi2 tu, banyak suda lagu-lagu genre moden kadazan dusun yang dicipta. R&B, hip-hop dan yang ala-ala hard-rock macam Linkin Park pun sudah ada. Tapi kebanyakan lagu tu macam teda erti. Saja buat muzik gempak2 pastu lirik ntah apa-apa. Buat apa lagu gitu? Buat semak radio ja. Sakit telinga mau dengar. Cuba buat lagu yang berunsur nasihat ka, cerita ka, the beauty of love ka, keistimewaan wanita/lelaki ka. Ini tidak, lirik diulang-ulang pastu muzik bedebom-bedebam dicampur dengan english rap yang sebutannya macam orang baru belajar mengeja dan menyebut. Tidak payah la buat lagu macam tu! Pelancong Afrika pun ketawa mendengar.

Cuba perbanyakkan lagu country, pop, balada, pop-rock yang berunsurkan pure love, cerita lawak @ cinta @ etc, nasihat kepada anak muda, unsur dorongan positif... Kalau ya pun mau buat hip-hop, thrash, metal, hard-rock dan campur english rap, biar bagus dulu sebutan sebelum ada hati mau buat album @ lagu. Jangan memalukan diri sendiri. Kalau ada satu penyanyi yang boleh buat lagu hip-hop setanding Atama, ok suda. Ini, mo jadi Atama tapi english nda pandai. Boleh blah!

Gini la kamu kedengaran di radio dengan kebanggaan english yang nda seberapa tp mau juga nyanyi...

Tu ja luahan buat masa ni...
"Aim living on e jetplen. Don no when ail be bek agen. O beb, ai have to go....."

Comments

Sheena said…
Butul tu Onn, lagu dusun cerita pasal moginum n perempuan saj akan..padahal suara dorang best2....
ONN said…
Ya ba nut! Suara lawa, skali nyanyi, "pinggangmu yang ramping, kakimu yang seksi..." ntah apa2 lagu camtu.. mendorong zina! wooh!
FionaFabian said…
yaba kan..sakit telinga jg sya dgr2 drg nyanyi rap/rock tp bida ni..
Eric@Boy said…
saya bangga menjadi anak dusun! jangan tukar cara kita.. macamana dari dulu macam tu la sekarang.. xkan dusun hilang di melsia.. :D tapi yang lirik tu, kasi sopan sikit la boleh juga.. :P