Pembentangan Radiology Protection pagi tadi!

I never typed any of my academic activity in my blog but today I just decided to do it. Perhaps this is my first academic routine typed in my blog. Yay!

My lecturer's name for this subject is Prof. Dr. Termizi Ramli. My classmates and I have been taking his classes for 4 semesters now and we all like the way he teach. However, he is not that kind when it comes to giving marks. He gives marks based on how well you understand his lesson and that is hard. I mean, his lessons aren't like history or common things you learn at school. We have to understand and I mean really understand the concepts of his lesson and I must say that, judging by our common sense, his lesson ain't that hard. It's more to tricky and mind twisting compare to mind pressuring hardness. And that is exactly why people usually fail or score below the average mark in tests and final exams. But, he is kind in person though. He never fail to put on his smile every time you greet him, and not to mention about sharing his experiences about his studies in nuclear and stuff.

What I'm trying to say is, trying to find something to impress him for mark is like... trying to look for cryptonite to go against Superman! It's hard!

So, today has been scheduled for me and few of my other friends to do a talk presentation about Health Physics software. There are many kinds of HP software out there and I've chosen HotSpot for my presentation. HotSpot is quite an easy software to use, but of course explaining details about it will take at least 15-20 minutes if you chose to explain it perfectly. Since each of us were only given not more than 8 minutes to present, therefore I have to chose only the important parts to explain to the Prof and to my other classmates during the usage demonstration. I find it difficult to really know which part is important and which is not since all parts of the software looks pretty important and dependable to each other. However, I managed to present well this morning and I'm glad it's over! Here are my presentation text (almost all of it).

Selamat pagi sy ucapkan kepada semua yang hadir pada pagi ini. Saya akan meneruskan sesi pembentangan ini dengan membentangkan software Hotspot.



Saya memilih bahagian Nuclear explosion untuk bahagian saya (click Nuclear Explosion).


Tidak seperti pembentangan Lydia Esther pada hari Isnin yang lepas, saya tidak perlu menyatakan jenis radionuklid yang terlibat. Ini disebabkan Nuclear Explosion detakrifkan sebagai letupan bom atom yang mengandungi TNT yang disebabkan oleh tindak balas nuklear bertenaga tinggi yang disengajakan, dan melibatkan lebih daripada 300 jenis isotop.

Apa yang perlu kita ketahui untuk menggunakan bahagian Nuclear Explosion ini adalah Nuclear Yield yang dihasilkan. Nuclear Yield bermaksud tenaga yang dihasilkan akibat daripada letupan nuklear tadi. Kita juga harus mengetahui kelajuan angin dan juga arah tiupan angin semasa letupan sedang berlaku. Keadaan sekeliling bom atom juga harus diketahui samada ia meletup di kawasan terbuka, di dalam bangunan, di dalam tanah dan sebagainya, dan kita juga boleh mengetahui jumlah dos yang tersebar dalam sekian masa yang boleh kita tentukan sendiri.

Untuk demonstrasi penggunaan software ini, saya mengambil satu situasi di mana, saya merupakan seorang pelajar yang memberontak kerana gagal untuk terus duduk di asrama Kolej Rahman Putra dan bertindak untuk menghapuskan bangunan pejabat Kolej Rahman Putra menggunakan senjata nuklear yang paling kecil pernah dihasilkan iaitu, Davy Crocket.

(Sambil isi maklumat di software)
Senjata nuklear Davy Crocket mempunyai Nuclear Yield dalam julat 10 - 20 ton.
Katakan lah kelajuan angin pada masa letupan adalah 10 m/s *matilah!! kelajuan angin di Malaysia 2 m/s saja!!! Tidak masuk akal la contoh saya ni!!!*

Kita andaikan angin bertiup daripada arah Barat Daya pada sudut kira-kira 250darjah.

Setelah itu kita tentukan sendiri lokasi koordinat pejabat KRP hasil carian di Google Earth.

Saya juga mengandaikan peluru Davy Crocket saya meletup pada keadaan terbuka. Oleh itu saya memilih 'No Shielding'.

Dan akhir sekali saya ingin melihat jumlah dos yang tersebar dalam tempoh masa satu jam yang pertama.

Hasil daripada maklumat yang telah saya isi tadi, saya boleh menghasilkan satu Nuclear Effects table (Click Nuclear Effects Table Output). Table ini akan memaparkan semua maklumat mengenai nasib seseorang individu yang berada pada sekian-sekian jarak termasuklah jumlah dos yang terdedah dan juga kecederaan yang dialami. Untuk rujukan pada masa hadapan, saya boleh save table ini.



Sekarang kita lihat pula ilustrasi asap yang bakal kita lihat pada peta nanti. (Click Create Fallout Contour Plot).


Graf yang sama juga dapat kita lihat sekiranya kita memilih option *compass* tetapi ilustrasi akan ditambah dengan arah sebarannya bergantung kepada arah tiupan angin yang telah kita tentukan tadi.


Kini barulah kita boleh melihat ilustrasi tadi di atas peta Google Earth untuk mengetahui kawasan yang terlibat musnah dalam letupan ini. Tetapi sebelum itu, kita harus save dahulu ilustrasi asap tadi bagi membolehkannya diprogramkan di atas peta google earth nanti. (Click Fallout Contour File KML, save as NUKILLER. Click Prompt Effects File KML, save as NUKILLER02).

Hanya selepas itu dapat kita lihat semula ilustrasi tadi di atas peta dengan menekan ikon Google Earth dan memilih file NUKILLER02.KML dahulu untuk melihat impak pada daratan.

Daripada gambar ini, kita dapat lihat garisan-garisan contour berbentuk bulat dan diezakan kepada 3 jenis warna, peach, putih dan merah. Contour ini berbentuk bulat kerana sememangnya impak suatu letupan adalah bulat di daratan. Di kawasan dalam lingkungan contour peach, berlaku 50% kemusnahan yang disebabkan oleh letupan. Pada kawasan dalam lingkungan contour putih pula, berlaku 50% kemusnahan yang disebabkan oleh 3rd degree burn oleh thermal radiation. Pada kawasan dalam lingkungan garisan merah pula, berlaku 50% kemusnahan yang disebabkan oleh Ionizing radiation.

Itu saja maklumat mengenai impak letupan di daratan. Sekarang kita lihat pula kemusnahan yang dibawa oleh asap/mushroom cloud. (Click lagi ikon Google earth dan pilih NUKILLER.KML.


Daripada gambaran ini, sekali lagi kita melihat ilustrasi asap tadi yang juga dibezakan contournya kepada 3 jenis warna yang berlainan, peach, putih dan juga merah. Asap pada kawasan contour peach ini membawa dos sebanyak 10Sv. Pada contour putih pula, asap membawa dos sebanyak 7 Sv dan pada contour merah sebanyak 6Sv. Kita tahu bahawa dos sebanyak 10Sv boleh menyebabkan kesan terbakar seperti 2nd degree burning, dan kebarangkalian maut bagi penerima dos melebihi 3Sv juga adalah pasti. Ini melibatkan orang-orang yang sedang berada i kawasan Jabatan Fizik dan juga bangunan FPPSM(merujuk kepada peta).

Tujuan saya mengambil situasi ini bukanlah untuk mengaitkan sains dan teknologi kepada aktiviti keganasan semata-mata, tetapi demonstrasi ini boleh digunakan sekiranya pada suatu hari nanti Malaysia sudah cukup bersedia untuk menghasilkan satu senjata nuklear. Mungkin kekuatan dan impak senjata ini boleh diketahui menggunakan software ini sebelum melakukan serangan ataupun ujian sebenar.

Itu sahaja pembentangan daripada saya dan saya serahkan semula sesi ini kepada tuan pengerusi majlis.


That's it I guess. Well, I've been practicing for days and that's why I memorize it very well. It took me less than 8 minutes to finish it and I guess I didn't take anyone's time for my own. :) *yay! I'm not selfish!!*

The mark I obtained for this presentation is only 14/20, which I consider OK and not that impressive, but I'm very grateful because I think that's what I deserve for such a simple presentation.

Comments